در افتتاحیه طرح مبلغان مرابطون عنوان شد؛ آموزش، نیازی اساسی در هر زمان و برای همه اقدامات

با حضور جمعی از مبلغان دفتر تبلیغات اسلامی خوزستان، آئین آغازین طرح مرابطون برگزار شد.

حجت الاسلام و المسلمین دبیری فرد در این مراسم در راستای مهندسی فرهنگی به مساله محوری به عنوان یک راهبرد اشاره کرد و گفت: مسئله را می توان عبارت از وضعیتی دانست که در آن میان آنچه هست و آنچه باید باشد فاصله وجود دارد، مسئله از یک نیاز، کمبود، آسیب، محدودیت یا نارضایتی که برای مخاطبان تبلیغ محسوس است به بیان دیگر مسئله نیازی از مخاطب ایت که به میزان کافی یا به نحو مطلوب بر طرف نشده است.

وی افزود: در اعزام مساله محور، مبلغ مسائلی را که برای پرداختن به آنها شکل گرفته است به صورت مستمر رصد کرده و بر اساس چشم انداز و واقعیت های محیطی اولویت بندی می کند و بدین ترتیب اهداف خود را مشخص می نماید در این اعزام نیاز خدمت گیرنده محیطی مهم ترین اولویت است، ساختار تبلیغ بر اساس پاسخ به نیازهای خدمت گیرندگان شکل می گیرد.مبلغ برای پاسخ به خواسته ها و نیازهای مختلف خدمت گیرنده زنجیره ای از اقدامات متوالی را ترسیم می کند.

رئیس دفتر تبلیغات اسلامی خوزستان بیان داشت: ارزیابی عملکرد در اعزام مسئله محور بر مبنای میزان توفیق تبلیغ در حل مسائل مخاطبان صورت می گیردو باید بدانیم بین کارایی و اثر بخشی تمایز جدی وجود دارد و انجام کارهای از پیش تعریف شده، معادل موفقیت تبلیغ نیست.

وی به اقتضائات و لوازم راهبرد مسئله محوری اشاره کرد و گفت: راهبرد مسئله محوری در جایگاه تغییر رویکرد و راهبرد کلان تبلیغ قرار می گیرد که باید از مراحل چهارگانه حل مسئله همچون  شناسایی، شناخت و تحلیل مساله، تعیین راهبردها و راهکارها، اجرای راهکارها با بکارگیری همه ظرفیت ها وارزیابی طرح ها استفاده کرد.

وی تغییر رویه ها و سیستم های تبلیغی به سمت مکتب تبلیغ یادگیرنده را مورد تاکید قرار داد و گفت: تبلیغ یادگیرنده و یادگیری مفاهیم مترادفی نیستند. یادگیری تبلیغی اشاره به فرایندی دارد که طی آن افراد و گروه های مسائل و تجربیات گذشته خود را مبنای تصمیم گیری برای آینده قرار می دهند ولی تبلیغ یادگیرنده بهع معنای سیتسم کلی است که در اثر یادگیری به وجود می اید به عبارت دیگر تبلیغ یادگیرنده حاصل یادگیری مبلغ است.

رئیس دفتر تبلیغات اسلامی به اهم مشخصه های مرتبط با این رویکرد اشاره کرد و افزود: هم افزایی با بهرگیری از همه ظرفیت فعالیت گروهی، نگاه تدریجی و سیستماتیک به مساله، یکی از مشخصه های موارد اشاره شده نگاه تدریجی به حل مساله است.

وی افزود: در اغلب موارد حل مسائل و مشکلات در صورتی که در قالب یک فرایند به آن پرداخته نشود و علل اساسی وقوع مساله شناسایی و برای رفع آن ها اقدام نگردد به احتمال قوی مجددا و در چند مرحله مشکل تشدید خواهد شد.

حجت الاسلام و المسلمین دبیری فرد ایجاد بستر یادگیری از درس های آموخته شده و توانایی استفاده از ظرفیتهای گوناگون در سطوح مختلف و ایجاد توافق عمومی میان تبلیغ و فضای عمومی را مورد تاکید قرار داد و گفت: دشمنان نظام جمهوری اسلامی با همه ظرفیت های خود  به نبرد فرهنگی نابرابر آمده است. آنان به دنبال ایجاد شکاف سیاسی، اجتماعی و مذهبی در جامعه هستند.

وی در پایان به برخی برنامه های پیشنهادی اشاره کرد و افزود: رصد وتحلیل محیطی ، تولید محتوا، برگزاری  دوره ها و کارگاه های آموزشی، برگزاری اردوهای علمی و آموزشی، حمایت از کانون های مراکز قرآنی و فرهنگی و گروه های تبلیغی و حمایت مادی و معنوی از موثرین می تواند در راستای اهداف ما را کمک کند.

وی افزود: افراد در یک تقسیم بندی عمومی به متفکر،احساساتی، عملگرا و معتقد تقسیم می شوند و برای هدایت  و راهنمایی هم کدام این افراد نیازمند آموزش هستیم.

 

 

مطالب مرتبط

نظرات

دیدگاه های ارسال شده پس از تایید منتشر خواهند شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *